Technieken waar ik mee werk

Welkom bij mijn blog! Ik maak sieraden en andere (kunst)objecten uit natuurlijke materialen en het leek me leuk om daarover wat te delen middels deze blog. Deels om een kijkje achter de schermen te geven, maar ook ter inspiratie om zelf iets met je handen te gaan maken.

Vandaag schrijf ik over een aantal technieken die ik graag gebruik. Die zijn deels geleend van allerlei ambachten, zoals bijvoorbeeld steenhouwers, houtbewerkers, betonstorters, lapidaristen en Japanse keramisten. Andere technieken heb ik door trial-and-error leren gebruiken. 

Mocht je zelf nog een techniek, bijzondere ambacht of (natuur) filosofie kennen, laat vooral een bericht achter onderaan deze blog. Meer inspiratie is welkom!

GEBOGEN HOUT

Sinds 2012 maak ik ringen met de gebogen hout techniek (in het Engels: Bent wood technique). Deze techniek zorgt niet alleen voor dat de houttekening optimaal te zien is, maar geeft de ring z’n stevigheid. Op het moment dat je een blokje hout neemt, en daar een gat in boort, beschadig je de houtnerven. Daardoor kun je dan de ring niet zo slank maken en voelt het als een blok aan je vinger. Wanneer je het hout buigt, blijven de houtnerven intact. Als je meerdere laagjes hout over elkaar heen buigt, hoe dun die laagjes ook zijn, krijg je een hele sterke ring. Ringen uit gebogen hout kun je een stuk slanker maken en gaan alsnog lang mee. Vooral als je het houtoppervlak goed beschermt met een laagje olie of (idealiter) een laklaag.

 

TERRAZZO

Terrazzo is een techniek die van oudsher gebruikt wordt voor het versieren van vloeren. Kleine steentjes worden in een zachtere steensoort of in klei gedrukt, waardoor een speels effect ontstaat. Door de bovenste laag mooi te polijsten en lakken, ontstaat een kleurrijk en slijtvast resultaat. Ik heb deze techniek aangepast en gebruik hout als basis (zoals in de haarspeld hiernaast). Daarin leg ik allerlei halfedelstenen en metalen in, van lapis lazuli tot zilver. Ik vind deze techniek zo interessant omdat deze heel veelzijdig is. Je kunt werken met kleine flintertjes materiaal, of hele stukken inleggen als een soort mozaïek.

KINTSUGI

Kintsugi (‘gouden verbinding’ in het Japans) is een techniek die  gebruikt wordt om iets wat gebroken is te repareren. Van oudsher herstelde men vooral aardewerk. Met een mengsel van goud en lijm werden de scherven aan elkaar gelijmd waardoor de typische gouden lijnen ontstonden. Naast dat de filosofie van Kintsugi me erg aanspreekt (het gerepareerde is vaak nog mooier dan het origineel; onze levensweg tekent ons), gebruik ik deze techniek graag om mee te experimenteren. De gouden nerf maakt het werk speciaal en kan vooral houtstructuren extra benadrukken. Ik gebruik deze techniek ook om gebroken edelstenen of hout te repareren.

VERSMELTING

Een techniek die ik zelf ontwikkeld heb, waarbij het lijkt alsof de edelsteen (zoals de opaal op de foto) in het hout gegroeid is. Het roept het beeld op van de in de aarde ontstane gesteenten, waarbij edelstenen gevormd worden door hitte en druk. In tegenstelling tot terrazzo kun je met deze techniek meerdere kanten van de edelsteen bekijken (3D), terwijl terrazzo een wat platter mozaïek heeft. Je ziet deze vorm van inleggen zowel bij hangers als bij andere sieraden in mijn collecties, maar in kettingen komt deze meestal het beste tot z’n recht. Vooral zachte stenen en schelpen zijn geschikt als inleg voor deze techniek.

INLEG IN POEDERVORM

Naast het inleggen van hele stenen of stukjes ervan, kan gesteente ook worden ingelegd in poedervorm. De (edel)steen wordt dan vermalen tot een fijne korrelgrootte, waardoor een egale inleg in het hout mogelijk is. Voor iets meer diepte kunnen kleine stukjes steen erbij worden ingelegd. Daarvoor gebruik ik een pincet om de stukjes mooi te plaatsen. Ik gebruik in mijn sieraden vaak verpulverd malachiet (zie ook de foto), lapis lazuli en andere halfedelstenen, die ik in een beschermde omgeving en op een veilige wijze in het sieraad verwerk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *