Mijn atelier – gevestigd in Utrecht – is eigenlijk een beetje mijn tweede huis. Je vindt er dingen waar ik van hou, zoals relaxte stoelen, een oude werkbank, boeken over edelstenen en hier en daar unieke stukjes familie geschiedenis in de vorm van gereedschap.

De werkplaats zegt ook veel over hoe de sieraden gemaakt worden. Stuk voor stuk, met de hand, op de werkbank. Ieder sieraad uniek.

Over het algemeen streef ik naar een versmelting van materialen. Hieronder vind je voorbeelden van technieken die ik gebruik om verschillende effecten te creëren.

GEBOGEN HOUT

Al sinds 2012 maak ik ringen met de gebogen hout techniek (in het Engels: Bent wood technique). Deze techniek zorgt niet alleen voor dat de houttekening optimaal te zien is, maar geeft de ring stevigheid. Op het moment dat je een blokje hout neemt, en daar een gat in boort, beschadig je de houtnerven. Daardoor kun je de ring niet zo slank maken en voelt het als een blok aan je vinger. Wanneer je het hout buigt, blijven de houtnerven intact. De ringen zijn daardoor een stuk slanker en gaan alsnog lang mee. Wist je dat ik mijn houten ringen voorzie van een waterproof-laagje? Daardoor is het niet erg als de ring een keertje nat wordt, of je ‘m vergeet af te doen in tijdens het douchen, afwassen of zwemmen!

 

TERRAZZO

Terrazzo is een techniek die van oudsher gebruikt wordt voor vloeren. Kleine steentjes worden in een zachtere steensoort of in klei gedrukt, waardoor een speels effect ontstaat. Door de bovenste laag mooi te polijsten en lakken, ontstaat een kleurrijk en slijtvast resultaat. Ik heb deze techniek aangepast en gebruik hout als basis (zoals in de haarspeld hiernaast). Daarin leg ik allerlei halfedelstenen en metalen in, van lapis lazuli tot zilver. Ik vind deze techniek zo interessant omdat deze heel veelzijdig is. Je kunt werken met kleine flintertjes materiaal, of hele stukken inleggen als een soort mozaïek.

KINTSUGI

Kintsugi (‘gouden verbinding’ in het Japans) is een techniek die  gebruikt wordt om iets wat gebroken is te repareren. Van oudsher herstelde men vooral aardewerk. Met een mengsel van goud en lijm werden de scherven aan elkaar gelijmd waardoor de typische gouden lijnen ontstonden. Naast dat de filosofie van Kintsugi me erg aanspreekt (het gerepareerde is vaak nog mooier dan het origineel; onze levensweg tekent ons), gebruik ik deze techniek graag om mee te experimenteren. De gouden nerf maak het werk speciaal en kan vooral houtstructuren extra benadrukken. Ik gebruik deze techniek ook om gebroken edelstenen of hout te repareren.

VERSMELTING

Een techniek die ik zelf ontwikkeld heb, waarbij het lijkt alsof de edelsteen (zoals de opaal op de foto) in het hout gegroeid is. Het roept het beeld op van de in de aarde ontstane gesteenten, waarbij edelstenen gevormd worden door hitte en druk. In tegenstelling tot terrazzo kun je met deze techniek meerdere kanten van de edelsteen bekijken (3D), terwijl terrazzo een wat platter mozaïek heeft. Je ziet deze vorm van inleggen zowel bij hangers als bij andere sieraden in mijn collecties, maar in kettingen komt deze meestal het beste tot z’n recht.

INLEG IN POEDERVORM

Naast het inleggen van hele stenen of stukjes ervan, kan gesteente ook worden ingelegd in poedervorm. De (edel)steen wordt dan vermalen tot een fijne korrelgrootte, waardoor een egale inleg in het hout mogelijk is. Voor iets meer diepte kunnen kleine stukjes steen erbij worden ingelegd. Ik gebruik in mijn sieraden vaak verpulverd malachiet (zie ook de foto), lapis lazuli en andere halfedelstenen, die ik in een beschermde omgeving bewerk en op een veilige wijze in het sieraad verwerk.

MATERIALEN

Op mijn social media vind je de achtergrondverhalen van de materialen waarmee ik werk. Opaal heb ik bijvoorbeeld overgenomen van een Spaanse kunstenares, Abaloneschelpen komen uit tweedehands winkel de Oude Pijpenlade Utrecht en malachiet kreeg ik van een edelstenenverzamelaar. Ook vind je er procesfoto’s, leuke weetjes over het maakproces en zie je in mijn insta-stories hoe de sieraden tot stand komen. Mijn favoriete werkwijzen zijn trouwens Kintsugi (-achtige) technieken, terrazzo en andere glooiende manieren van inleggen. Het geeft me het gevoel dat je een nieuw geheel maakt van de losse materialen. Ik maak graag optimaal gebruik van de aanwezige kleuren, natuurlijke vormen en structuren.

ZELF AANLEVEREN

Los van de groeiende verzameling edelstenen, metalen en halfedelstenen, kun je ook eigen materiaal aanleveren. Heb je bijvoorbeeld nog een edelsteen of stuk hout liggen thuis, dan maak ik daar met liefde iets moois van voor jou of je geliefde. Ook het aanleveren van een eigen ontwerp (tekening, symbool, etc.) voor een inleg voor in hout is mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden door een email te sturen naar het e-mailadres onderaan deze pagina of mij een DM te sturen via Instagram. Weet je nog niet precies welke combinatie of wat voor ontwerp je wil? Je bent van harte welkom op afspraak om in het atelier te komen kijken. Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.

Één van deze technieken uit laten voeren in een sieraad op maat? Of een idee voor een andere techniek? Mail mij! Je kunt bij mij ook workshops volgen om meer te leren over de tools en technieken om houten sieraden te maken. Zie het kopje ‘workshops’.

Bezoekadres / Studio

Andrea Rhodenborgh
Gansstraat 143
3582EG, Utrecht

KVK nr. 66643716

Algemene Voorwaarden